06-10205862 Maandag - ZaterdagEusebiusplein 61 | 6811 HG | Arnhem
06-10205862 Maandag - ZaterdagEusebiusplein 61 | 6811 HG | Arnhem

Hoe is jouw slaaphygiëne?

Wist je dat.. we als mens ongeveer een derde van ons leven slapend doorbrengen? En tijdens dit moment van slaap staat je lichaam allesbehalve stil, dit is namelijk hèt moment van de dag dat veel herstelprocessen zijn werk gaan doen. Eerst werd goed en voldoende slapen vooral als luxe gezien, maar de laatste jaren is er steeds meer bekend over het belang van voldoende slaap. 

Waarom is slaap zo belangrijk?

Uit onderzoek is gebleken dat er negatieve gevolgen zitten aan het hebben van een slechte nachtrust. Zonder voldoende en kwalitatief goede slaap kunnen mensen een verscheidenheid aan klachten ervaren;

  • Sneller geïrriteerd en prikkelbaar
  • Sneller emotioneel, sombere of angstige gevoelens
  • Vermoeidheid en/of hoofdpijn
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Een verhoogde pijnperceptie (toegenomen gevoeligheid voor pijn)
  • Pijnlijke spieren door verhoogde spierspanning
  • Darmklachten

Bovendien is het risico op ongelukken, blessures en vallen groter en is het geassocieerd met moeilijkheden bij het uitvoeren van werkgerelateerde activiteiten, zelfverzorging en recreatieve activiteiten. Gezondheidsproblemen als hoge bloeddruk, hart- en vaataandoeningen, obesitas, depressie en suikerziekte komen vaker voor bij mensen die lange periodes slecht en/of weinig slapen, door onder meer een verzwakt immuunsysteem, verstoringen in de stofwisseling en veranderingen in andere lichamelijke processen.

Oorzaken van slaapverstoring

Slaapproblemen kunnen bestaan uit; problemen met inslapen, problemen met doorslapen, te vroeg wakker worden en niet uitgerust wakker worden. De oorzaken hiervan kunnen worden teruggevoerd naar onderstaande categorieën (natuurlijk kan er ook een combinatie van categorieën aanwezig zijn);

  • Lichamelijke spanning: niet of moeizaam lichamelijk kunnen ontspannen.
  • Druk hoofd/piekeren: niet of moeizaam de dag goed af kunnen sluiten en een veilig gevoel creëren.
  • Slaap belemmerende overtuigingen, zoals: ‘ik heb maar 4 uur slaap nodig’, ‘ik kan er niets aan veranderen, het is zoals het is’.
  • Slechte slaaphygiëne: verkeerd gebruik van; koffie, roken, telefoon/beeldscherm, alcohol, slaap/kalmeringsmiddelen.

Tips voor moeilijke slapers

De volgende adviezen kunnen helpen om beter te leren slapen. Uiteraard is slaapbehoefte iets heel persoonlijks, dus mogelijk helpt het een bij jou beter dan het andere.

Ook tijdens een intake bij onze praktijk zullen we je regelmatig vragen naar slaapkwaliteit en slaaphygiëne, omdat dit (zoals hierboven beschreven) zeker van invloed kan zijn op het ontstaan en/of onderhouden van lichamelijke klachten. Heb je vragen aan ons? Bel of mail gerust!

Bron: Siengsukon, C.F., Al-Dughmi, M., Stevens, S.(2017). Sleep Health Promotion: Practical Information for Physical Therapists. Phys Ther. Aug 1;97(8):826-836

Fysiotherapie Vitaal